anders bewegen

Wat is er aan hand? / Waarom is dat een probleem?

Wat is er aan de hand?

De voorbije jaren hebben we met z’n allen ontzettend veel omgereden en in de file gestaan door wegenwerken. Die investeringen waren noodzakelijk. Dat vindt ook de grote meerderheid van de inwoners van Rotselaar, Wezemaal en Werchter die de burgerbevraging 'de 31' van anders invulden.

Een meerderheid vond wel de planning en opvolging van de werken ondermaats. Werken duurden langer dan gepland en begonnen te overlappen. De technische uitvoering was vaak onvoldoende. Dialoog met de omwonenden ontbrak en de veiligheid voor zwakke weggebruikers bleek geen prioriteit. Het gevolg: heel wat verkeersellende en frustratie.

De communicatie met de burger was niet goed. Burgers zijn zich uit noodzaak zelf beginnen organiseren op sociale media en deelden daar updates met elkaar. Het gemeentebestuur hoopte dat de storm zou overwaaien.

Waarom vraagt dit om actie?

De wegenwerken van de voorbije jaren zijn slechts een opstapje naar wat nog moet komen. Heel wat grotere werven staan nog op de planning. In Rotselaar de Provinciebaan en Stationsstraat en de herinrichting van het rondpunt en de verbinding naar de E314. In Wezemaal de heraanleg van Aarschotsesteenweg. Ook rond rioleringswerken moet er dringend een inhaalbeweging worden gemaakt.

anders gaat voor betere informatie tijdens werken, een bijgestuurde visie op openbaar vervoer én verkeersveiligheid.


Bij wegenwerken richten we een werfloket in dat mensen informeert, werken coördineert en dagelijkse problemen oplost.

Wegenwerken zonder chaos

anders heeft 3 concrete principes om wegenwerken voortaan beter aan te pakken:

  • Beter aanbesteden. Het is essentieel om goede aannemers voor de wegenwerken aan te trekken. Dat doe je met een goede aanbestedingsprocedure. Een goede aanbesteding verdeelt het werk in fases met duidelijke termijnen per fase, heeft aandacht voor duurzaamheid en neemt boeteclausules op bij het niet halen van die termijnen.
  • Beter coördineren. Wegenwerken vereisen nauwe opvolging en controle. Een coördinator met expertise moet regelmatig ter plaatse komen om verschillende partijen (bv. wegenbouwers en nutsmaatschappijen) goed te laten samenwerken en om te controleren of werkzaamheden correct verlopen.
  • Beter communiceren met direct omwonenden én inwoners. Informatie over de wegenwerken moet op tijd en volledig gebeuren. Bij wegenwerken is er nood aan een strak communicatieplan, de inzet van digitale kanalen (whatsappgroepen per project), een correcte bewegwijzering en omleidingen die mensen effectief kunnen volgen

Het huidige systeem van trajectcontroles flitsen we liever weg

De gemeente Rotselaar sloot een dubieus contract af met een privé-firma voor het plaatsen van trajectcontroles. Die firma verdient een stevige cent aan deze deal. Van de € 53 per boete gaat er € 29 (BTW inbegrepen) naar die firma. € 7 gaat naar de provincie Vlaams-Brabant die instaat voor de administratie. De resterende € 17 komt in de gemeentelijke kas. Hiermee zou de gemeente een veiligheidsfonds spijzen, maar na al die tijd is er nog geen echt fonds opgericht. De gunning van dat contract verliep incorrect. Nooit werd ernstig onderzocht of de gemeente de trajectcontroles niet beter in eigen beheer had geplaatst. Een marktbevraging werd niet uitgevoerd.

anders wil het bestaande systeem van trajectcontroles op de schop. We herevalueren het contract met de bestaande firma en onderzoeken hoe we dit kunnen stoppen. 

anders ziet flitspalen en trajectcontroles als het sluitstuk van mobiliteitsbeleid. Nu zijn ze al te vaak een excuus voor een slechte infrastructuur. Volgens ons verbeter je eerst de weg en de signalisatie, en denk je dan pas aan beboeting. Een voorbeeld? De Hellichtstraat is heraangelegd met fietspaden, asverschuivingen en voldoende signalisatie. Daar kan een trajectcontrole volgens ons perfect.

De opbrengst van trajectcontroles moet naar een verkeersfonds gaan en niet naar een dubieuze private firma

Fietsers belonen

anders wil mensen stimuleren om de fiets te nemen om naar school te gaan, te winkelen, naar de sportclub te trekken, … Uiteraard moet een gemeente ervoor zorgen dat winkels, scholen, dorpscentra en plekken waar je een hobby gaat uitoefenen, bereikbaar blijven met de wagen. Er zijn immers altijd situaties waarin je je fiets niet kan nemen. Maar iemand die de fiets neemt, mag van ons beloond worden. Op die manier zorgen we er immers voor dat de beperkte autostaanplaatsen die er zijn, vrij blijven voor de mensen die niet voor de fiets konden kiezen.

In het verleden was er een systeem dat fietsers beloonde, genaamd ‘met belgerinkel naar de winkel’. Dat ging uit van de juiste principes, maar de uitwerking was aan een update toe. De werking is de voorbije jaren echter gewoon geschrapt. Dat is het kind met het badwater weggooien.

anders wil terug een systeem invoeren waarbij we fietsers belonen: met (korting op) drankjes bij evenementen, tickets voor Verdiep 2 (de cultuurzaal van MENA) of met dingen waar fietsers wat aan hebben: extra verlichting, fluomateriaal, regenponcho’s ...

De weginfrastructuur moet natuurlijk volgen. Vandaag is er in de dorpskernen te weinig aandacht voor fietsenstallingen. Op hoeveel dorpspleinen is er een overdekte fietsenstalling, met voldoende plaats (ook voor bakfietsen)? Is er voldoende verlichting voorzien bij die fietsenstalling? In vrijetijdscentrum Mena (Verdiep 2) is er plaats voor 150 toeschouwers, maar hoeveel plaats is er voor fietsen? Is er voldoende overdekte fietsenstalling bij Sportoase? Je mag altijd zelf eens gaan kijken, maar we hebben het gecheckt, en het resultaat is bedroevend. Bekijk onze resultaten van de burgerbevraging de 31

Mensen die kiezen voor de fiets moeten beloond worden. Dat werkt stimulerend.


Wezemaal station: autoparkings blijven gratis en voldoende veilige fietsenparkings

Er wordt momenteel gewerkt aan het station in Wezemaal. De gemeente en Infrabel (NMBS) investeren in een tunnel voor het doorstromend verkeer en de verhoging van de perrons om de toegankelijkheid voor reizigers te verbeteren. Dat is een uitstekende zaak.

En toch: de plannen om de autoparking aan het station betalend te maken zijn er. Daarnaast blijft het aantal fietsdiefstallen hoog, voelen inwoners zich niet gerust om hun fiets aan bushaltes en treinstation achter te laten en kan het comfort van die fietsstallingen beter. 

Als anders bestuurt:

  • houden we de autoparking aan het station gratis. Dit pikken we op uit de grote burgerbevraging 'de 31'. Zo stimuleren we de keuze voor het gebruik van openbaar vervoer. Met extra parkeerkosten bovenop het treinticket of -abonnement doe je immers net het omgekeerde. En een betalende parking zou de parkeerdruk in de bredere omgeving ongewild doen toenemen.
  • krijgt het station in Wezemaal ook tijdens werken meer aanpassingen voor mensen met een beperkte mobiliteit en voorzien we dichtbij bushaltes en het treinstation deelwagens en deelfietsen. We voorzien meer oplaadpunten voor elektrische wagens.
  • voorzien we camera’s, een overdekking en lokfietsen aan station en bushaltes. Uit onze burgerbevraging blijkt dat 90% van de inwoners overdekte fietsstallingen met camera’s wil. Die camera’s passen voor anders overigens in een totaalplan, waarbij we ook lokfietsen inzetten om dieven te klissen. Wettelijk kan het, klaar om in actie te schieten!

En als we onze straten nu eens leesbaar zouden maken?

Is het een fietsstrook, is het een fietssuggestiestrook? Of is het een fietsstraat? Hoe snel mag ik hier nu rijden? 70, 50 of toch maar 30 km/u? Vraag je je dit ook vaak af? Je bent niet alleen. De openbare weg is door een wildgroei aan verkeersborden en wegmarkeringen vaak moeilijk ‘leesbaar’. 

anders wil dat de gemeente binnen de politiezone één uniforme weginrichting doorvoert. Zo stellen we voor om fietssuggestiestroken en fietsstraten overal op dezelfde manier te markeren en niet de ene keer beige, de andere keer rood. Een zone 30 km/u duiden we aan met borden, maar ook door de binnenkant van de stoeprand groen te schilderen. Een zone 50 km/u krijgt een gele rand, en een zone 70 km/u houden we in het grijs. Dat schept duidelijkheid voor alle weggebruikers, en neemt onzekerheid en bijhorende stress in het verkeer weg.

Je moet op het eerste gezicht kunnen zien hoe snel je maximum in een straat mag rijden.



Andere mobiliteitsacties

  • Goed plan voor het onderhouden van voet- en fietspaden. Bij het begin van de beleidsperiode 2019-2024 werd er een actieplan aangekondigd, voor het onderhoud en herstel van fiets- en voetpaden. Dat vonden wij een prima idee. Alleen is dat plan de voorbije jaren niet goed uitgevoerd. Uit onze burgerbevraging 'de 31' blijkt een lage tevredenheid over de staat van fietspaden, fietsenstallingen, voetpaden en kruispunten. Te weinig inwoners voelen zich echt veilig te voet of op de fiets. Wij zien dus veel ruimte voor verbetering m.b.t. het onderhoud van onze trage wegen. We maken een nieuw voeten fietspadenplan.
  • Elke schoolomgeving veilig. Rond de gemeentescholen zijn er best wel wat inspanningen gedaan inzake verkeersveiligheid. Maar de situatie rond de vrije scholen De Klinker (Rotselaar) en De Rank (Wezemaal) is  amper verbeterd. anders wil een veilige schoolomgeving voor elk kind. Ouders moeten met een gerust hart hun kind met de fiets naar school kunnen sturen.
  • Uitbreiding busaanbod van en naar Werchter. Er zijn te veel blinde vlekken in het vervoersplan van De Lijn. Vooral de bediening van Werchter is ondermaats. We breiden het aanbod van bussen van en naar Werchter uit om makkelijker naar het station van Wezemaal en Haacht te geraken. Voor de wijk Vlasselaar in Wezemaal onderzoeken we een oplossing om de inwoners daar beter te bedienen.

Ook de kinderen van de vrije scholen moeten veilig naar school kunnen gaan.

anders bewegen

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x